Vanaf 1 augustus 2023 is het vereist dat u en uw monteurs die werken aan anti-diefstalelementen van auto’s, zoals sleutels, contact- of deursloten, in het bezit zijn van een SERMI-certificaat. Dit is het gevolg van nieuwe Europese wetgeving en het betekent dat u uw werkprocessen moet aanpassen. U kunt zich nu al voorbereiden op deze verandering door het aanvragen van het certificaat.
FOCWA en BOVAG: nieuwe Plusnorm voor veiligheidskritisch herstel
Omdat de technologie van moderne voertuigen zich alsmaar sneller ontwikkelt, ontwikkelen FOCWA en BOVAG een nieuwe Plusnorm, aanvullend op de huidige branchenormering schadeherstel. De nieuwe Plusnormering richt zich op bedrijven die schades kunnen herstellen aan voertuigen met complexere carrosserieverbindingen, nieuwe materiaalsoorten, hoogvoltage systemen en elektronica ten behoeve van rijhulpsystemen. In het voorjaar 2021 zal de inhoud van de Plusnorm beschikbaar gesteld worden aan de markt. In 2022 wordt naar verwachting de certificering hiervoor mogelijk. De Plusnorm is formeel ondergebracht in de Stichting Branchenormering Schadeherstel.
Beide verenigingen werkten samen aan de aanvullende norm binnen de Stichting Branchenormering Schadeherstel. Eind 2019 heeft er met branchepartijen een evaluatie plaatsgevonden van de huidige branchenormering. Hier kwam duidelijk uit naar voren dat er behoefte is aan een ‘aanvullende norm’, een normering bovenop of naast de bestaande schadenorm, waarbinnen veiligheidskritisch schadeherstel bij de nieuwste voertuigen beter wordt geborgd. De complexiteit van voertuigen neemt sterk toe en schadeherstelbedrijven moeten zich steeds meer bewust zijn van hun eigen bekwaamheid en die van hun medewerkers. In veel gevallen kunnen schades wellicht uitstekend worden hersteld. Echter, om risico’s met betrekking tot onbewust en onbekwaam herstel uit te sluiten, is het soms verstandiger om het herstel van bepaalde schades over te laten aan bedrijven die hierin meer gespecialiseerd zijn. Deze nieuwe Plusnormering richt zich op extra eisen op gebied van opleiding, kunde en apparatuur van het schadeherstelbedrijf en de expliciete borging van juist herstel daarvan binnen het gehele proces.
Branchemanager Frank Ruygrok van BOVAG Schadeherstelbedrijven licht toe: “De bestaande branchenormering voorziet voor een groot deel in de borging van veiligheidskritisch herstel. Echter biedt de huidige normering op bepaalde punten onvoldoende aanknopingspunten voor autoschadeherstel aan jonge en moderne voertuigen voorzien van geavanceerde systemen, constructie en gebruikte materiaalsoorten en verbindingen. Met de nieuwe Plusnorm kan veiligheidskritisch herstel te allen tijde worden geborgd. Tevens biedt het, een antwoord op de toenemende technologische ontwikkelingen in auto’s.”
Femke Teeling, directeur FOCWA, vult aan: “Herstellers, ketens en opdrachtgevers zijn het al geruime tijd eens dat er voor deze veiligheidskritische herstellingen een andere aanpak nodig is. Wij hebben samen met BOVAG, binnen de Stichting Branchenormering Schadeherstel, de handschoen opgepakt. Samen met onze achterbannen en verschillende stakeholders hebben we de afgelopen maanden gewerkt aan de uitwerking van deze nieuwe Plusnormering. Het idee hierbij is dat een meer gedifferentieerde aanpak van schadeherstel plaats gaat vinden op basis van het ‘type schade’: is er sprake van veiligheidskritisch herstel of niet? Indien veiligheidskritisch, dan zal een schadehersteller op termijn aan de eisen binnen de nieuwe normering moeten voldoen met hoger opgeleide medewerkers en minder mogelijkheden tot het uitbesteden van werk.”
Deze nieuwe Plusnormering is facultatief en dus geen verplichting binnen het lidmaatschap van FOCWA en/of BOVAG. Bedrijven hebben zelf de keuze om zich verder te specialiseren in het herstellen van veiligheidskritisch -en daarmee in veel gevallen complexere- herstelwerkzaamheden aan nieuwe en moderne voertuigen. Deze complexere herstelwerkzaamheden maken op dit moment nog maar een beperkt deel van de schades uit wanneer wordt gekeken naar het totale wagenpark. Naar verwachting zal het volume hiervan wel toenemen in de toekomst. FOCWA en BOVAG benadrukken daarom dat schadeherstelbedrijven voor zichzelf de afweging moeten maken of deze norm op hun bedrijf van toepassing is.
In de loop van dit jaar zal de Plusnorm beschikbaar worden gesteld aan de verschillende marktpartijen. FOCWA en BOVAG verwachten dat in 2022 de eerste schadeherstelbedrijven zich kunnen certificeren voor deze nieuwe norm.
BRON: Focwa (14-04-2021)